Wednesday, June 04, 2008

Udang,ayam & daging atas meja.....

Ok la nak update lagi masakan untuk semalam.

Semalam masak kicap ayam with cili kering.First time wat.Tak tau ler rasa per.Dari komen org yg makan masakan ku malam td,diaorg kata ok, not bad.....Resipi ayam ni aku main hentam kromo jerk.Apa yang aku tahu aku perap ayam tu ngan bahan seperti di bawah ni :

- Ayam potong kecik2

- Lada itam

- Cili kering

- Kicap

- Garam

- Bijan

- Sebuk pati ayam tumix

- Tepong Jagong

- Madu

- Telor

Memula perapkan ayam ngan lada itam,serbuk pati ayam tumix,kicap,garam,madu,telor & tepong jagong.Biar seketika & goreng.
Ketepikan ayam.Goreng cili kering sehingga garing.Pastu boh kicap sikit,garam sikit & lada itam.Masokkan ayam yg digoreng tadi & taborkan bijan.Kacau sehingga rata & sedia utk dihidangkan.....senang kan...dan inilah hasilnyer......

Yang ni begedel.lebihan ari tu nyer.So aku continue la semalam.Masih elok lagi k.....Untuk bahan2 begedel ni aku tarok :

- Daging burger

- Serbok pati ayam tumix

- Telor

- Tepong gandom

- Garam

- Lada itam

- Daun sup & daun bawang

- Kentang

Rebos kentang hingga empok.Pastu sumer bahan tadi kecuali telor disatukan & gaul .Gentel2 @ bulatkan adunan tadi mengikot citarasa korang.Celop ke dlm telor dan goreng....Siap.....
Masak lemak Udang + nenas.Bahan2 nyer:

- udang

- nenas

- cili padi

- serai

- serbok kunyit

- bawang besar,putih & halia

- santan

- blacan

Rasa2 nya yang ni korang tau kan camner nak masak.Tengok gambar jer la k.....

1 comments:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

wah meriahnyaaaaa laukkkkkkk .... comlete sumerrrr ;-)

Blog Widget by LinkWithin