Wednesday, August 19, 2009

Tips supaya dapur anda kemas,bersih dan tersusun



" Kadangkala agak sukar untuk kita sentiasa mengekalkan kebersihan dapur. Mengemas dapur adalah antara tugasan yang memenatkan apatah lagi jika kita mempunyai anak kecil dan disamping itu menjalankan pula perniagaan dari dapur. Jika dapur selalu digunakan, rutin mengemas mesti dilakukan lebih kerap lagi.
Namun begitu, terdapat beberapa cara asas yang boleh anda lakukan untuk membantu meringankan beban kerja anda.

Tip 1
Kumpulkan segala barang-barang yang tidak selalu digunakan. Segala bekas aiskrim, botol-botol plastik , alatan memasak seperti penapis atau apa sahaja alatan yang jarang digunakan. Masukkan kesemua barang tersebut ke dalam satu kotak. Simpan di stor kotak tersebut. Tunggu sehingga 3 bulan, jika masih tidak digunakan anda boleh buang atau berikan kepada orang lain.
Anda perlu meminimakan barang-barang yang terdapat didalam dapur anda. Begitu juga barang-barang elektrik yang diletakkan di atas kaunter dapur. Jika jarang digunakan simpan sahaja ke dalam kabinet dapur. Anda perlu mempunyai dapur yang teratur supaya kerja –kerja memasak anda akan lebih mudah.

Tip2
Selepas memasak, anda mesti membasuh kesemua alatan memasak yang digunakan seperti periuk , kuali dan sebagainya. Jangan tangguhkan kerja mencuci sehingga anda habis makan kerana kotorannya akan sukar dibersihkan dan ianya akan menambahkan bebanan kerja anda nanti. Sentiasa bersihkan segala kekotoran yang terhasil semasa proses memasak. Anda perlu selalu mengelap semasa anda memasak. Itu tidaklah susah sangat kan.

Tip3
Elakkan dari sikap suka mengumpul pinggan mangkuk untuk dibasuh. Selagi muat sinki selagi itulah pinggan mangkuk anda dikumpul tidak dicuci. Bila sudah semakin banyak, anda pun dah mula malas. Lebih malang lagi kadangkala dengan isu pinggan mangkuk pun suami isteri boleh bertengkar.
Apa yang saya perhatikan, jika kita mengamalkan tabiat sentiasa memastikan sinki dapur bersih , anak-anak pun akan membasuh pinggan mereka sendiri tanpa disuruh. Begitu juga dengan sampah di dapur. Jangan biarkan sampah sampai berbau dan berulat barulah nak membuangnya.

Tip4
Rangkuman dari ketiga-tiga langkah di atas, langkah yang ke 4 ini lebih kepada tabiat kita. Jadikan ‘clean as you go’ sebagai paraturan didapur.. Jangan melengah-lengahkan kerja membersihkan dapur. Apa yang saya lakukan , saya mesti memastikan dapur saya kemas dan bersih sebelum saya masuk tidur. Manalah tahu, kalau terlambat bangun dari tidur untuk menyediakan sarapan, saya tidak akan kelam kabut. "



Tips ini aku copy dari salah satu blog yang aku singgah hari ni.Azianhasan .Aku rasa memang betul ler apa yang dia tulis tu.Kekadang tu bekas-bekas plastic kita recycle balikkan.dah jadi berlambak-lambak.dah jadi tabiat manusia.sayang nak buangkan....elok lagi bekas tu.so,simpan ler kat tempat tertutup agar idak ler nampak rak pinggan-mangkuk tu penuh dan nak nakpak roboh bagai.Aku rasa tips begini sangat sesowai aku kongsi bersama ngan korang kan..


Tapi kan yang tips no.4 tu...ada kalanya terskip gak bila penyakit "M" datang melanda...heheheh....

5 comments:

Linda said...

tambahan :-
Tips 5 - Pastikan org yg gunakan dapur kita tu tau mcm mne nk bersihkan balik dapur slps digunakan. Jgn kita bersih dorg tlg kotorkan.. Xde makne nyer..

SyaNa said...

part yg suke recycle brg2 tu mmg pangai mama ku
sume nk di simpan
sye plak sume sye nk buang
hahahaa

eza said...

betul la kata ko linda....

eza said...

cik syana ku sayang,aku pon suka gak recycle bebarang tu sume.lelagiPenyudahnyer bila En.Yeop kemas lempar sume kat tong sampah.eee....tak mesra alam sungguh !!!!!

Cujie said...

suzi pon buang je apa yang kebiasaan mak suzi simpan... hehe...

p/s: tingin nak dapur mcm dlm pic itu.

Blog Widget by LinkWithin